Op naar Ilha Formosa

16 augustus 2017 - Schiphol, Nederland

Ilha Formosa, the Beautiful Isle, Meilidao, Republiek China, Taiwan: hoe je het eiland ook wilt noemen, het klinkt mij allemaal als muziek in de oren. En gelukkig is dan ook het lang-écht-heel-lang-verwachte moment aangebroken!

Vandaag, 16 augustus 2017, vertrek ik voor 6 tot 10 maanden naar Taiwan om daar Chinees te gaan studeren aan het taalinstituut van de National Taiwan University in Taipei. Wanneer ik precies weer voet aan Hollandse bodem zet weet ik niet; de tijd zal het leren. In deze blog ga ik jullie komende maanden vertellen over het leven in Taiwan: natuurlijk over mijn eigen dagelijkse avonturen, cultuur shocks en saaie momenten, maar ik zal jullie ook wat meer ins en outs vertellen over de toch wel erg boeiende politieke en culturele geschiedenis, de actualiteiten en natuurlijk het bruisende stadsleven van Taipei. Oftewel, over een paar maanden zijn we allemaal Taiwan-en-een-beetje-China-expert en zijn jullie me oh-zo ontzettend dankbaar. Want dat kan ik alvast verklappen: de Chinezen komen eraan dus bereid je voor!

Bij dezen alvast wat eerste introducerende feitjes voor een snelle start in onze weg naar expertise:

Voor wie het nog niet helemaal zeker wist, Taiwan is een eiland in de Oost-Chinese Zee en ligt rechtsboven Hong Kong. Hong Kong ligt op haar/zijn beurt rechtsonder China. Het eiland is wat kleiner dan Nederland, dat wil zeggen, Nederland is 41.543 km2 en Taiwan is 36.200 km2. Ik woon in Taipei en dit ligt in de noordelijke punt van het eiland.

In Taiwan spreekt met voornamelijk Mandarijn (Putonghua), met traditioneel schift. Dit is anders dan China en Hong Kong: in China spreekt men (als standaardtaal) Putonghua met vereenvoudigd schrift, en in Hong Kong spreekt men Kantonees met traditioneel schift. Toen ik in Hong Kong studeerde heb ik de Chinese combinatie geleerd, waardoor ik nu in Taiwan qua schrift bij 0 ga beginnen. Maar, het schijnt dat wanneer je het traditionele schrift beheerst, je vrij eenvoudig het vereenvoudigde schrift in de vingers/lippen krijgt!

Hier laat ik het voor vandaag even bij. Anders dan wat sommige van jullie van mij gewend zijn ga ik proberen mijn blog vaker te updaten, maar ook korter te houden zodat het voor jullie makkelijker is om het tussen de bedrijven door te lezen!

Over een half uurtje ga ik boarden: ik heb een vlucht van 13,5 uurtjes voor de boeg waardoor ik morgenochtend om 6.00u jullie tijd (12.00u mijn tijd) aankom in Taipei. Doordat ik vanuit Nederland, via Facebook en Skype, al een leuk huis met leuke huisgenoten heb gevonden weet ik precies waar ik heen moet en waar ze de voordeursleutel voor me hebben verstopt. Ik ben heel benieuwd!

Nog wat laatste info: ik ga proberen om mijn Instagram-account wat geregelder aan te vullen met foto’s, dus volg je me nog niet, doe dat vooral om leuke plaatjes te zien! Ik ga op een later moment nog even uitzoeken of het handig is om foto’s in deze blog te posten en wie dat dan allemaal mag zien, etc, ik ga daar even een nachtje over slapen!

Dag allemaal!

Liefs Mies

1. Samantha:
    16 augustus 2017
    Hey dappere dodo, we gaan je missen maar wat verheug ik me op je verhalen. Ik ben nu al super trots op je
    Sam
  2. Linda:
    Hoi lieve mich,
    Helemaal vergeten je een hele goede tijd te wensen. Bij deze.
    Ga met veel plezier je avonturen volgen.
    Heeeeel veeeel liefs ,
    Linda P
  3. Peter franken:
    16 augustus 2017
    nou daar ga je dan op weg naar nieuwe ongebaande paden. heel veel succes met je studie Mandarijn papa
  4. Sanne:
    Lieve Mies, super fijn.
    Met de meiden terug in de auto je eerste blog voorgelezen gekregen. We hangen aan je tikken en kijken uit naar al je ervaringen. Een super trotse moeders. Love you❤
  5. Ellen Smit:
    16 augustus 2017
    Het avontuur gaat beginnen, Mich, wat een ervaring in jouw leven. Wij wensen jou een mooie, goede en zinnige tijd. Heel erg trots ook op wat je doet. Stoer.Goede reis, mooie tijd, lieve mensen xxx Peter en Ellen
  6. Dennis:
    16 augustus 2017
    Nogmaals: super veel plezier en tot je volgende verhaal!!
  7. Frans Brouwers:
    16 augustus 2017
    Mies, ik wens je een geweldige en onvergetelijke tijd toe, kijk uit naar je verhalen. Hartelijke en warme groet, Frans
  8. Debora Goedewaagen:
    17 augustus 2017
    Geland inmiddels denk ik in dit nieuwe avontuur. Ik ben trots op je en ga je volgen! Dikke knuffel!
  9. Louwe:
    17 augustus 2017
    Hey Michel,
    Veel plezier en een leerzame periode!
  10. Marieke:
    19 augustus 2017
    Lieve Mies
    Wat schrijf je toch leuk, we volgen je hoor! Ver weg en toch dichtbij. Heel veel mooie, interessante, fijne, leuke momenten. We leven met je mee, Kees en Marieke.