Moment waarna het weer beter wordt

8 november 2017 - Taipei, Taiwan

Dag 83

Hallo lieve lezers! Vandaag een ongeplande tussentijdse update. Door omstandigheden verschuif ik het plan om jullie meer te vertellen over gendergelijkheid in Taiwan even naar de volgende. Ik vind het natuurlijk super interessant om jullie meer te vertellen over Taiwan, maar ik weet dat jullie het ook fijn vinden om te horen hoe het met mij gaat. Daarom deze korte update over hoe het soms ook gewoon kut gaat. Liefs!

Boem! Van de een op de andere dag daalde mijn gemoedstoestand twee weken geleden plotseling af naar een absoluut dieptepunt. Zonder overdrijving kan ik jullie vertellen dat mijn zorgvuldig opgebouwde Taiwanese leventje voor heel even volledig in elkaar stortte. Het is moeilijk om zo iets goed op papier te zetten omdat de gebeurtenissen voor een buitenstaander misschien kleinigheden lijken. Maar muggen worden nu eenmaal olifanten als je “alleen” in Verweggiestan woont, of misschien kunnen we hier beter spreken van een muggenplaag met het effect van een kudde olifanten.

Dat voorbeeld zit niet heel ver weg van de werkelijkheid, want anderhalve week geleden werd ik daadwerkelijk geplaagd door kleine indringers in mijn huis. Hoe lang ze me al vergezelden zullen we nooit weten, maar zodra ik door had dat ze hun intrek hadden genomen in mijn bed was hun nageslacht al verhuisd naar de muren, de plinten en hadden ze ook mijn nachtkastje gekraakt. Bedwantsen. Ik had er wel eens van gehoord, maar het klonk tot noch toe altijd als iets wat mij gelukkig niet overkomt. Wel dus! Ik merk dat ik echt 0 zin heb om het gehele verhaal tot in detail te vertellen, dus laat ik maar gewoon doorspoelen naar de belangrijkste punten in deze nachtmerrie. Gelijktijdig met de ontdekking van onze nieuwe huisgenoten ontstond er om andere redenen onenigheid met onze huisbaas waardoor deze plotseling besloot de huur flink omhoog te gooien. Ik stond van de een op de andere dag met m’n rug tegen de muur (bij wijze van spreken…): ik wilde mijn spullen niet meer aanraken maar kon nergens anders slapen dan mijn eigen geïnfecteerde bed. Een bedrijf inhuren om het huis beest-vrij te maken bleek werkelijk een fortuin te kosten. Huurverhoging, voor een zeer slecht onderhouden huis én een beestjesinvasie: ik moest hier zo snel als mogelijk weg zien te komen. Maar hoe doe je dat als je op een onbekend eiland in de Oost-Chinese Zee zit? Ik wilde anderen niet opzadelen met mijn nieuwe huisdieren, dus na twee (eindeloze) slapeloze nachten verliet ik Huize Xinhai, voorgoed, zo bleek later. Via de wasserette (waar ik badend in stresszweet Chinese woordjes moest stampen, want de studie gaat door!), op naar een hotel. In de veronderstelling dat ik hier veilig was genoot ik voor heel even van deze kleine maar fijne hotelkamer mét televisie! Wat een luxe. Maar helaas, ik word weer misselijk als ik hieraan terugdenk, toen ik de volgende ochtend mijn bed bekeek sloeg de angst me echt extreem om het hart: zwarte veegjes, een bloedvlekje. Ik werd achtervolgt door een onzichtbaar monster en ik wist niet hoe ik er vanaf moest komen. Ik trok de deur achter me dicht en schakelde over op auto-pilot: ik begroette de portier, ik knikte zoals gewoonlijk vriendelijk naar iedereen die me aanstaarde in de metro, ik beantwoordde netjes alle vragen in de les. Maar tegen het einde van de ochtend bekroop de angst me weer en kon ik alleen nog maar naar mijn tenen staren om niet te laten merken dat ik op het punt stond om keihard te gaan huilen. Wat een drama was dat.

Ik weet niet meer precies op welk moment ik deze geniale ingeving kreeg, maar ergens tussen het niet slapen, het huilen, het wassen, het drogen, het weggooien van niet-wasbare spullen en het verwerken van de onophoudelijke stroom aan nieuwe Chinese woordjes, stuurde ik een berichtje naar een jongen die ik twee maanden geleden per toeval had ontmoet via een vriendin hier. Ik kon me herinneren dat hij me iets had verteld over zijn start-up, iets met huizen toch? Niet geschoten is altijd mis. Om een lang verhaal kort te maken: na drie nachtjes (in twee verschillende kamers) in het hotel tekende ik afgelopen vrijdag tot ieders verbazing een nieuw contract waarna ik direct kon blijven slapen. Het dieptepunt bereikte in een extreem tempo de verste diepe dalen mogelijk, maar tegelijkertijd ben ik er met hulp en steun van heel veel lieve mensen ook bizar snel weer uitgeklommen. Of uitgeklommen.. ik ben er nog niet helemaal uit. Vooralsnog weet mijn oude huisbaas (door allerlei omstandigheden) nog steeds niet dat ik en mijn huisgenootje Chiayi definitief vertrokken zijn, en hebben we dus ook nog geen cent borg gezien. En hoewel ik mezelf ervan probeer te overtuigen dat ik van ze af ben, slaap ik nog steeds slecht en schrik ik 24/7 op of wakker van alles dat mijn huid ook maar een beetje kriebelt. Mijn kleding zit voor een groot deel nog in vacuümzakken, er zijn nog spullen in mijn oude huis die ik moet ophalen en ik check meerdere keren per dag mijn nieuwe matras op zoek naar tekenen van leven. De vermoeidheid, stress en het weer dat om de paar dagen wisselt van 17 graden naar 32 graden, hebben er daarnaast voor gezorgd dat ik mijn keel ondertussen schor heb gehoest en ik bergen zakdoekjes verslint per dag. Maar dat komt ook wel weer goed en ik heb nu in ieder geval een dak boven mijn hoofd. En, dit moet toch ook even gezegd worden ook al lezen ze dit vast niet allemaal: ik heb afgelopen dagen gemerkt hoe ontzettend veel lieve mensen ik om me heen heb verzameld. Het is in een compleet nieuwe omgeving soms best moeilijk om een liefdevolle arm om je heen te krijgen, of om te huilen en je vervolgens te laten troosten en opvrolijken door mensen die je nog niet zo goed kent. Ik voel nu dus enorm de behoefte om te gaan speechen met een microfoon op een podium en iedereen bij naam te noemen en dan op het einde te roepen van, “ah en iedereen die ik nog vergeten ben te noemen maar wel dankbaar ben, je weet wie je bent!” Maar goed, dat is overdreven, dus ik zal geen namen noemen. Maar toch, je weet wie je bent.

Ik Googlede voor deze blog het woord ‘dieptepunt’ om te zien hoe ik dat woord correct kon gebruiken (Engels, Chinees, Nederlands: het begint allemaal verwarrend te worden). Ik kreeg vervolgens een lijstje te zien met de verschillende definities van ‘dieptepunt’ en een daarvan luidt: “Moment waarna het weer beter wordt”.

Liefs Mies

p.s. Geen foto's deze keer!

1. Ellen Smit:
    Hoi Mies,
    Gek, ik had 2-3 weken terug het gevoel "gaat 't goed?". Ik wilde je moeder niet vragen. Ze zou van die afstand immers niets kunnen doen.

Leef met je mee. Als textiel docent ben ik altijd bang voor luizen. Ze komen vaker voor tegenwoordig.

Twee jaar terug besprak ik het net de nieuwe signalering op school met Peter thuis terwijl ik (net thuisgekomen) de post opende. Tijdens het onderwerp kreeg ik al jeuk maar mijn gekrap leverde een klein balletje op op de witte grote envelop die net op tafel lag. En het balletje liep weg....
    Als textiel docent heb ik een loupe...
    Een bril, google. Tja, en dan weet je het.
    Shampoo helpt niet meer. Zijn ze vaak resistent voor. Kammen helpt wel. Twee keer per dag met cremespoeling. Dus 2 x per dag je haar wassen, wat een tijd en werk. Twee weken lang. En weken later weer. Weet je hoe vroeg je dan je bed uit moet 's ochtends? En 's avonds hetzelfde programma weer. Weet je hoe ik eraf kwam? Ik sliep een nacht met mijn kop ingesmeerd met een hele pot goedkope Zaanse mayonaise. Cellofaan eromheen. Ze kunnen niet tegen zuur, tegen vet, tegen "geen lucht"
    Naast alternatief anti luismiddel voor jongeren ook een goed anticonceptiemiddel. Maar als je in een dip zit niet gebruiken want niemand komt dichtbij om je een knuf te geven.

Ik zocht even op internet naar mayonaise achtige oplossingen...

Wat een stressvolle narigheid. En dan de studie en de hork van een huisbaas. Van de laatste ben je bijna af. Van de huisdieren hopelijk ook en de studie kan weer ruimte krijgen. Ik ben blij met de groep die je om je heen hebt. Heb je nodig.
    Dit zat er natuurlijk een keer aan te komen. Een dip. Je denkt dan in termen van een tentamen, een verkeerde hap gegeten of iets dergelijks. Niet aan wandelend millimeter-leger.
    Hopelijk is die ellende over en wordt het snel beter.

En onder de 13 graden houdt hun activiteit op.
    Dat wordt een happy winter!

Dikke knuf!
  2. Cristina Vaudo:
    8 november 2017
    Echt, geloof me, straks zijn die beestjes weer heel klein, ver weg en vergeten. 💋☀️
  3. Sanne:
    8 november 2017
    Hé mies, ook nu weet je ons weer helemaal mee te nemen in de leefwereld van de wants....AAAH..? Kop op😳. Alvast een klein gelukje, jij bent verzekerd van een goed verhaal voor herfstfeest van de NAS.🍁🍂🍃
  4. Frieda:
    9 november 2017
    Jeetje Mies, wat een verhaal. Ik hoop dat je het ergste hebt gehad....
    Dikke zoen.

Frieda
  5. Reinette:
    10 november 2017
    Joh, wat erg! En wat heerlijk dat het opgelost is. Hmmm, het gevoel, de jeuk kan je op de een of andere manier heel vaak terugkeren, maar dan is het nep (althans bij mij, kammen kammen, zoeken zoeken en dan is het toch niets) en houdt uiteindelijk ook weer op, geloof mij! En, je hebt je er toch wel supergoed doorheen geslagen! Je hebt anderen in beweging gebracht, bent niet uit een hotel geschopt, je leert elkaar echt kennen en, misschien wel het belangrijkste; bent uiteindelijk niet opgegeten..
    Dikke zoen,
  6. Marieke:
    11 november 2017
    Hallo Mies, wat een verhaal! Gelukkig dat je nu ergens anders woont en hopelijk ben je nu van die huisdieren af. Een hond vind ik toch stukken leuker!!!
    Trouwens, mooie omschrijving van het woord dieptepunt, die zal ik onthouden.
    Sterkte en liefs, Marieke
  7. Peter franken:
    12 november 2017
    Hoi meid,
    Tja wat een ellende, had het al vernomen van mama en we hebben nog even via de App contact gehad. Ga deze week je bestelling ophalen en de schone spulletjes bij mama. Heb via de Buienradar de weersverwachting geraadpleegd. De temp. doet denken aan Lemerie. Zal mijn koffer deze week inpakken en voorzien van zomerkleding , voor zover ik deze hier heb .Anders gaan we samen even inkopen doen. Hopelijk breekt nu de zon voor je weer door en met een nieuwe woonomgeving is de basis hiervoor gelegd. Volgende week om deze tijd zijn we samen en gaan we op pad. veel sterkte en fijn dat ik je nog wat kan bijstaan ,als dat nodig mocht zijn. groet Papa
  8. Esther:
    15 november 2017
    Lieve Mich, grrr en brrr en dan weer grr en snik snik en nu ha ha ha je hebt het overleefd. wat een godvergeten pech en dat die kleine klote beestjes je niet meer lastig gaan vallen. Wat fijn dat je nu toch een nieuw onderkomen hebt gevonden en je verstand/hart gevolgd hebt om die jongen te contacten. Het is voor ons bijna ongekend: bugs in je bed. Het doet middeleeuws aan en maar door jouw belevenis komen belevenissen met die akelige beestjes van anderen mij direct voor de geest. Zo gaat het, het wordt daarmee een onvergetelijke ervaring en hopelijk once in a lifetime.
    Heel veel liefs en geniet weer van alles om je heen ondanks of misschien wel dankzij al dat stampen van de chinese woordjes die zeker van pas zullen komen nu en in de toekomst. Kus, Es